Δευτέρα, 01 Μαρτίου 2021 17:19

Διαρκής κόπωση και αντιμετώπιση

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

DYNAMICSPORTS.GRLOGOΗ εύκολη κόπωση και η έλλειψη ευεξίας είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο που ταλαιπωρεί εκατομμύρια ανθρώπους στις ανεπτυγμένες κοινωνίες. Στατιστικά 4 στους 10 ενηλίκους κυρίως εργαζόμενοι αισθάνονται αυτό το διαρκές αίσθημα κούρασης, ατονίας και κόπωσης. Οι περισσότεροι το αποδίδουν στα ωράρια εργασίας, στις συχνές μετακινήσεις μέσα στην ημέρα, στο στρες και σε άλλες παραμέτρους της καθημερινότητας.
Αιτίες που προκαλούν ή εντείνουν αυτό το άοισθημα κούρασης είναι :


Η ΕΛΛΕΙΨΗ ΥΠΝΟΥ, που συνήθως οφείλεται σε πιεσμένο πρόγραμμα εργασίας που μας αναγκάζει να κοιμόμαστε αργά και να ξυπνάμε νωρίς. Η ποιότητα ύπνου επίσης παίζει ρόλο, εάν δυσκολευόμαστε να κοιμηθούμε ή κατά τη διάρκεια της νύχτας ξυπνάμε χωρίς να μπορούμε να ξανακοιμηθούμε. Η έλλειωη ύπνου δρα αρθροιστικά και έτσι οι αντοχές στην επόμενη και μεθεπόμενη ημέρα λιγοστεύουν. Οι πνευματικές και σωματικές δυνάμεις μειώνονται αισθητά με λιγότερες από 7-08 ώρες ύπνου ημερησίως.
ΟΙ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ, δηλαδή το γρήγορο-πρόχειρο φαγητό, τα ακανόνιστα γεύματα, τα βαριά ή λιπαρά γεύματα στερούν από τον οργανισμό τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά (βιταμίνες και ιχνοστοιχεία) με συνέπεια την έλλειψη ευεξίας και εξασθένιση του ανοσοποιητικού.
ΤΟ ΑΓΧΟΣ, το παρατεταμένο στρες και η κατάθλιψη, η αρνητική διάθεση επηρεάζουν αρνητικά όχι μόνο την ποιότητα του ύπνου αλλά και τα αποθέματα ενέργειας. Το άγχοςε εξαντλέι τον οργανισμό και δεν επιτρέπει την χαλάρωση, ενώ έχει άμεση σ΄χεση και επίδραση στην ομαλότητα της λειτουργίας του πεπτικού (προκαλώντας δυσπεψία, ευερέθιστο έντερο, έλκος, δθυσκοιλιότητα).
ΣΥΝΗΘΕΙΕς όπως η καθημερινή κατανάλωση αλκοόλ και το κάπνισμα επίσης αδειάζουν τον οργανισμό από ενέργεια.
Για να αντιμετωπίσουμε την διαρκή και εύκολη κόπωση και να αυξήσουμε την ευεξία και ζωτικότητα μπορούμε να κάνουμε τα εξής:
ΝΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΟΥΜΕ ΑΛΚΟΟΛ, ΚΑΠΝΙΣΜΑ & ΚΑΦΕΔΕΣ . Υπάρχουν αναψυκτικά που περιέχουν κρυφή καφεϊνη που έχουν διουρητικές ιδιότητες και αφυδατώνουν τον οργανισμό,με αποτέλεσμα να αισθανόμαστε κουρασμένοι.
ΣΩΣΤΗ ΚΑΛΗ ΕΝΥΔΑΤΩΣΗ. Λήψη τουλάχιστον 1,5 λίτρο νερό την ημέρα.
ΥΠΝΟΣ, συνηθλίζουμε να κοιμόμαστε την ίδια ώρα και να ξυπνάμε την ίδι αώρεα , φροντίζοντας μνα συμπληρώνουμε 5-7 ώρες συνεχούς ύπνου. Όσο και αν είναι η ημέρα κουραστική μπορούμε να χαλαρώσουμε με ένα ζεστό μ πάνιο , χωρίς τηλεόραση ή χρήση υπολογιστή πριν την κατάκλιση. Ο οργανισμός έχει ανάγκη από σταθερό ωράριο και εξασφάλιση ύπνου για να μπορεί να γεμίσει «μπαταρίες» σωματικά και πνευματικά. Ο ύπνος είναι ζωτικής σημασίας σε συναισθηματικό και σωματικό επίπεδο.
ΦΑΓΗΤΟ, δεν παραλείπουμε το πρωΪνό. Φροντίζουμε να περιλαμβάνει γαλακτοκομικά,δημητριακά, μέλι και φρούτα ή ξηρούς καρπούς. Η ποικιλία είναι απαραίτητη για τα θρεπτικά συστατικά και την ενέργεια που προσφέρει. Επίσης τρώμε μικρά και συχνά γέυματα. Αποφεύγουμε να τσιμπολογάμε στο δρόμο, στον υπολογιστή, στο αυτοκίνητο με «κενά» τρόφιμα. Δίνουμε σημασία στην ισορροπία των τροφών καθώς και στη διατήρηση της ενετερικής χλωρίδας με προβιοτικά προϊόντα μιας και διευκολύνουν την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών για την απαραόιτητη ενέργεια και άμυνα του οργανισμού.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ μπορούμε να λάμβάνουμε για τις βιταμίνες, τα μέταλλα και ιχνοστοιχεία που συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία οτυ νευρικού συστήματος και ενισχύουν τη σωματική και πνευματική απόδοση.
ΑΝΑΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΜΙΑ ΩΡΑ ΥΠΝΟΥ κατά τη διάρκεια της ημέρας κάνοντας τα εξής:
1. Λήψη βιταμίνης Ε & σελήνιου. Έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες που ενισχύουν το ανοσοποιητικό (που χάνει έδαφος από την έλλειψη μίας ώρας ύπνου)
2. 2. Η έλλειψη ύπνου επηρεάζει την λειτουργία του θυρεοειδούς, που έχει άμεση σχέση με την ικανότητα συγκέντρωσης. Απαραίτητη λοιπόν είναι η λήψη ιωδίου σαν συμπλήρωμα στην περίπτωση διαρκούς στέρησης ύπνου.
3. Το μεσημέρι μεταξύ 12:00-16:00 παρατηρείται έλλειψη ενέργειας διότι το σώμα παρτάγει περισσότερη ινσουλίνη. Οπότε μπορούμε να αντισταθμίσουεμ αυτό όταν καταναλώσουμε ξηρούς καρπούς που απελευθερώνουν εκείνη την ώρα αργά ενέργεια χωρίς να επηρεάσουν τα επίπεδα ινσουλίνης.αποφεύγουμε την κατανάλωση ζάχαρης διότι πρόκειται για κακής ποιότητας παραγωγή ενέργειας και αυξάνει τα επίπεδα ινσουλίνης και αντίστασης του οργανισμού σε αυτή.
4. Τροφές που αναπληρώνουν τη χαμένη ενέργεια από έλλειψη ύπνου είναι: πρωτεϊνουχες τροφές , ψάρι κατά προτίμηση αποξηραμένο βακαλάο που περιέχει 5,7 γρ λυσίνης ανά 100 γρ. η λυσίνη είναι αμινοξύ που αυξάνει τη παραγωγή αυξητικής ορμόνης , η οποία μειώνεται κατά την έλλειψη ύπνου με αποτέλεσμα να υπάρχει πρόβλημα στην επιδιόρθωση των μυών και να επέρχεται το αίσθημα της κόπωσης. Χωρίς καλό ύπνο διαταράσονται γενικά οι ορμόνες με αποτέλσμα μειωμένη λίμπιντο, οπότε η βιταμίνη Β6 που συμμετέχει στην παραγωγή τεστοστερόνης είναι απαραίτητη στην διαρκή έλλειψη ύπνου. Πλούσιο σε Β6 είναι το αβοκάντο.
ΑΡΑ για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού και την εξασφάλιση και διατήρηση ενέργειας και ευεξίας σημαντικό είναι να διατηρήσουμε στην καθημερινότητα 7 ώρες ύπνου, να αναπληρώσουμε την έλλειψη του 7ώρου με τροφές ή συμπληρώματα , να πίνουμε αρκετό νερό και τέλος η σωματική άσκηση έστω και 30 λεπτά την ημέρα (περπάτημα έντονο ή άλλη μορφή δραστηριότητας) συμβάλλουν στην πρόληψη και αντιμετώπιση της εύκολης κόπωσης και του αισθήματος κούρασης.

Ευπραξία Πιπίνη (Ιατρός - Αναισθησιολόγος)

Διαβάστηκε 118 φορές